In this article we evaluate the use of mobile devices for testing as compared to web-based assessment systems. Many educational organizations are trying to reduce the cost of the exams, the workload and delay of scoring, and the human errors. Also, they try to increase the accuracy and efficiency of the testing. Recently, most examination organizations use Computer Adaptive Testing (CAT) as the method for large scale testing. We consider the creation of test tasks for adaptive testing. An algorithm for the functioning of an adaptive system is proposed. An example of test tasks for carrying out adaptive testing is given, based on the proposed model.
The results show that the majority of the MAT (mobile adaptive test) systems give priority to security, reliability and maintainability. However, they do not offer to the examinee any advanced support and functionalities. Also, the feedback to the examinee is limited and the presentation of the items is poor. Recommendations are made in order to enhance the overall quality of a CAT system. For example, alternative multimedia items should be available so that the examinee would choose his preferred media type. Feedback could be improved by providing more information to the examinee or providing information anytime the examinee wished.
Рассматривается использование мобильных устройств для тестирования по сравнению с веб-системами оценки знаний. Многие образовательные организации пытаются снизить
стоимость экзаменов, нагрузку и задержку подсчета баллов, а также человеческие ошибки. Кроме того, они пытаются повысить точность и эффективность тестирования. В последнее время большинство экзаменационных комиссий используют компьютерное адаптивное тестирование (CAT) в качестве метода широкомасштабного тестирования. Мы рассматриваем создание тестовых задач для адаптивного тестирования. Предложен алгоритм функционирования адаптивной системы. Пример тестовых задач для проведения адаптивного тестирования приведен на основе предлагаемой модели.
Результаты показывают, что большинство систем MAT (мобильные адаптивные тесты) придают приоритет безопасности, надежности и ремонтопригодности. Тем не менее, они не предлагают испытуемому никакой дополнительной поддержки и функциональности. Кроме того, обратная связь с испытуемым ограничена, и представление предметов оставляет желать лучшего. Рекомендации сделаны для повышения общего качества системы CAT. Например, альтернативные мультимедийные элементы должны быть доступны, чтобы испытуемый выбирал предпочтительный тип носителя. Обратная связь может быть улучшена путем предоставления дополнительной информации испытуемому или предоставления информации в любое время, когда испытуемый пожелает.