dc.contributor.author |
Яхъяева, Гульнара Эркиновна |
ru_RU |
dc.contributor.author |
Абсайдульева, Алия Рашидовна |
ru_RU |
dc.contributor.author |
Yakhyaeva, Gulnara Erkinovna |
en |
dc.contributor.author |
Absayduleva, Aliya Rashidovna |
en |
dc.creator |
Новосибирский государственный университет |
ru_RU |
dc.creator |
Novosibirsk State University |
en |
dc.date.accessioned |
2018-06-21T13:28:25Z |
|
dc.date.available |
2018-06-21T13:28:25Z |
|
dc.date.issued |
2018-06 |
|
dc.identifier.citation |
Яхъяева Г. Э., Абсайдульева А. Р. Семантический подход к моделированию фонда оценочных средств // Вестн. НГУ. Серия: Информационные технологии. 2018. Т. 16, № 2. С. 113–121. DOI 10.25205/1818-7900-2018-16-2-113-121. ISSN 1818-7900. |
ru_RU |
dc.identifier.citation |
Yakhyaeva G. E., Absayduleva A. R. Semantic Approach to Modeling of the Fund of Assessment Means. Vestnik NSU. Series: Information Technologies, 2018, vol. 16, no. 2, p. 113–121. DOI 10.25205/1818-7900-2018-16-2-113-121. ISSN 1818-7900. (in Russ.) |
en |
dc.identifier.issn |
1818-7900 |
|
dc.identifier.other |
DOI 10.25205/1818-7900-2018-16-2-113-121 |
|
dc.identifier.uri |
https://lib.nsu.ru/xmlui/handle/nsu/14369 |
|
dc.description.abstract |
Фонд оценочных средств является составной частью нормативно-методического обеспечения системы оценки качества освоения студентом учебного материала. Онтологический подход к моделированию фонда оценочных средств позволяет формировать актуальные оценочные документы, которые учитывают не только всевозможные пожелания экзаменатора, но и степень усвоения различных компетенций и степень овладения различными профессиональными функциями.
В статье приведено описание онтологии, семантической и нечеткой моделей фонда оценочных средств. Описан алгоритм порождения шаблона оценочного документа, состоящий из трех этапов: сужение, ограничение и определение. На каждом этапе генерируется соответствующая нечеткая модель, в рамках которой проверяется непротиворечивость заданного шаблона и выполнимость данного шаблона на имеющейся базе оценочных средств. Для формирования комплекта оценочных документов используется алгоритм CLOPE, позволяющий кластеризовать категорийные данные. |
ru_RU |
dc.description.abstract |
The fund of assessment means (FAM) is an integral part of the normative and methodological support of the system for assessing the quality of the student's learning. The ontological approach to FAM modeling makes it possible to form current evaluation documents that take into account all the wishes of the examiner.
The article describes the ontology, semantic and fuzzy models of the FAM. An algorithm for generating a template for an assessment document is consisting of three steps: narrowing, restriction, and definition. At each stage, a corresponding fuzzy model is generated, within which the consistency of the given template is checked and the feasibility of this template on the available basis of valuation tools is checked. The CLOPE algorithm is used for generating a set of evaluation documents, which allows clustering the category data. |
en |
dc.language.iso |
ru |
ru_RU |
dc.publisher |
Новосибирский государственный университет |
ru_RU |
dc.subject |
оценочный документ |
ru_RU |
dc.subject |
комплект оценочных документов |
ru_RU |
dc.subject |
фонд оценочных документов |
ru_RU |
dc.subject |
онтология |
ru_RU |
dc.subject |
семантическая модель |
ru_RU |
dc.subject |
нечеткая модель |
ru_RU |
dc.subject |
assessment document |
en |
dc.subject |
set of assessment documents |
en |
dc.subject |
fund of assessment means |
en |
dc.subject |
ontology |
en |
dc.subject |
semantic model |
en |
dc.subject |
fuzzy model |
en |
dc.title |
Семантический подход к моделированию фонда оценочных средств |
ru_RU |
dc.title.alternative |
Semantic Approach to Modeling of the Fund of Assessment Means |
en |
dc.type |
Article |
ru_RU |
dc.description.reference |
1. Zindinova N. S. Creation of the funds of assessment means in the framework of the discipline with consideration for introduction of the federal educational state standards of higher vocational
education // Вестн. Омского университета. 2014. № 2 (72). С. 182–184.
2. Профессиональные стандарты в области информационных технологий. М.: АП КИТ, 2008. 616 с.
3. Титаренко С. А. Контрольно-оценочные средства как мера форсированности профессиональных и общих компетенций // Проблемы и перспективы развития образования (IV):
Материалы Междунар. науч. конф. Пермь: Меркурий, 2013. С. 133.
4. Perez-Jimenez A., Reyes-Zurit F. (Eds.). Feedback between universities and companies // 7th International Technology, Education and Development Conference (INTED). Valencia, Spain, 2013. Р. 2916–2923.
5. Sofjina V. N., Gribanova D. Y., Melenevskaja O. Y. Monitoring of Students’ Professional Merits at the University // International Scientific Conference on Society, Integration, Education. Rezekne, Latvia, 2015. Р. 215–223.
6. Бахвалов С. В., Берестнева О. Г., Марухина О. В. Применение онтологического моделирования в задачах организации учебного процесса ВУЗа // Онтология проектирования. 2015. Т. 5, № 4 (18). С. 387–398.
7. Смирнов С. В. Онтологический анализ предметных областей моделирования // Изв. Самар. НЦ РАН. 2001. Т. 3, № 1. С. 62–70.
8. Пронина В. А., Шипилина Л. Б. Использование отношений между атрибутами для построения онтологии предметной области // Проблемы управления. 2009. № 1. С. 27–32.
9. Mouromtsev D., Kozlov F., Kovriguina L., Parkhimovich O. ECOLE: Student Knowledge Assessment in the Education Process // WWW 2015 Companion – Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web. 2015. Р. 695–700.
10. Litherland K., Carmichael P., Martínez-García A. Ontology-based e-assessment for accounting: Outcomes of a pilot study and future prospects // J. Account. Educ. 2013. Vol. 31, no. 2. Р. 162–176.
11. Baader F., McGuinness D., Nardi D., Patel-Schneider P. The description logic handbook: Theory, implementation, and applications. Cambridge: Cambridge University Press, 2007.
12. Пальчунов Д. Е. Моделирование мышления и формализация рефлексии. II. Онтологии и формализация понятий // Философия науки. 2008. № 2 (37). С. 62–99.
13. Пальчунов Д. Е., Яхъяева Г. Э. Нечеткие алгебраические системы // Вестн. НГУ. Серия: Математика, механика, информатика. 2010. Т. 10, вып. 3. С. 75–92.
14. Пальчунов Д. Е., Яхъяева Г. Э. Нечеткие логики и теория нечетких моделей // Алгебра и логика. 2015. Т. 54, № 1. С. 109–118.
15. Yakhyaeva G. Fuzzy model truth values // APLIMAT. 2007. № 6. С. 423–431.
16. Пальчунов Д. Е., Яхъяева Г. Э., Ясинская О. В. Применение методологии онтологического моделирования для задач диагностирования заболеваний позвоночника // Вестн. НГУ. Серия: Информационные технологии. 2015. Т. 13, № 3. С. 42–51.
17. Яхъяева Г. Э., Карманова А. А., Ершов А. А., Савин Н. П. Вопросно-ответная система для управления информационными рисками на основе теоретико-модельной формализации предметных областей // Информационные технологии. 2017. Т. 23, № 2. С. 97–106.
18. Яхъяева Г. Э., Ясинская О. В. Методы согласования знаний по компьютерной безопасности, извлеченных из различных документов // Вестн. НГУ. Серия: Информационные технологии. 2013. Т. 11, вып. 3. С. 63–73.
19. Yang Y., Guan H., You J. CLOPE: A fast and Effective Clustering Algorithm for Transactional Data // Proc. of SIGKDD’02. Edmonton, Alberta, Canada, 2002. |
ru_RU |
dc.description.reference |
1. Zindinova N. S. Creation of the funds of assessment means in the framework of the discipline with consideration for introduction of the federal educational state standards of higher vocational education. Vestnik Omskogo universiteta, 2014, no. 2 (72), p. 182–184. (in Russ.)
2. Professional standards in the field of information technology. Moscow, AP KIT, 2008, 616 p. (in Russ.)
3. Titarenko S. A. Control and evaluation tools as a measure of the forcing of professional and general competences. Problemy i perspektivy razvitiya obrazovania (IV): materialy medgdunarodnoi konferentsii. Perm, Merkuriy, 2013, p. 133. (in Russ.)
4. Perez-Jimenez A., Reyes-Zurit F. (Eds.). Feedback between universities and companies. 7th International Technology, Education and Development Conference (INTED). Valencia, Spain, 2013, p. 2916–2923.
5. Sofjina V. N., Gribanova D. Y., Melenevskaja O. Y. Monitoring of Students’ Professional Merits at the University. International Scientific Conference on Society, Integration, Education. Rezekne, Latvia, 2015, p. 215–223.
6. Bahvalov S. V., Berestneva O. G., Maruhina O. V. Application of ontological modeling in the problems of organization of the educational process of the university. Ontologiya proiektirovaniya, 2015, vol. 5, no. 4 (18), p. 387–398. (in Russ.)
7. Smirnov S. V. Ontological analysis of modeling object areas. Izvestia Samarskogo nsuchnogo centra RAN, 2001, vol. 3, no. 1, p. 62–70. (in Russ.)
8. Pronina V. A., Shipilina L. B. Using Attribute Relationships to Construct a Domain Ontology. Problemi upravleniya, 2009, № 1, p. 27–32. (in Russ.)
9. Mouromtsev D., Kozlov F., Kovriguina L., Parkhimovich O. ECOLE: Student Knowledge Assessment in the Education Process. WWW 2015 Companion – Proceedings of the 24th International Conference on World Wide Web, 2015, p. 695–700.
10. Litherland K., Carmichael P., Martínez-García A. Ontology-based e-assessment for accounting: Outcomes of a pilot study and future prospects. J. Account. Educ., 2013, vol. 31, no. 2, p. 162–176.
11. Baader F., McGuinness D., Nardi D., Patel-Schneider P. The description logic handbook: Theory, implementation, and applications. Cambridge, Cambridge University Press, 2007.
12. Palchunov D. E. Modeling of intellection and formalization of reflection. II. Ontologies and formalization of concepts. Filosofiya nauki, 2008, no. 2 (37), p. 62–99. (in Russ.)
13. Palchunov D. E., Yakhyaeva G. E. Fuzzy Algebraic Systems. Vestnik NSU. Series: Mathematics, mechanics, informatics, 2010, vol. 10, no. 3, p. 75–92. (in Russ.)
14. Palchunov D. E., Yakhyaeva G. E. Fuzzy logics and theory of the fuzzy models. Algebra i logika, 2015, vol. 54, № 1, p. 109–118. (in Russ.)
15. Yakhyaeva G. Fuzzy model truth values. APLIMAT, 2007, no. 6, p. 423–431.
16. Palchunov D. E., Yakhyaeva G. E., Yasinskaya O. V. Application of model-theoretic methods and ontological modeling to automate the diagnosis of diseases. Vestnik NSU. Series: Information Technologies, 2015, vol. 13, no. 3, p. 42–51. (in Russ.)
17. Yakhyaeva G. E., Karmanova A. A., Ershov A. A., Savin N. P. Question-answering system for managing of the information risks based on model-theoretic formalization of the object domains. Informatsionnie tekhnologii, 2017, vol. 23, no. 2, p. 97–106. (in Russ.)
18. Yakhyaeva G. E., Yasinskaya O. V. Metody soglasovaniya znaniy po kompjuternoi bezopasnosti, izvlechennykh iz razlichnykh dokumentov. Vestnik NSU. Series: Information Technologies, 2013, vol. 11, no. 3, p. 63–73. (in Russ.)
19. Yang Y., Guan H., You J. CLOPE: A fast and Effective Clustering Algorithm for Transactional Data // Proc. of SIGKDD’02. Edmonton, Alberta, Canada, 2002. |
en |
dc.subject.udc |
004.89 |
|
dc.relation.ispartofvolume |
16 |
|
dc.relation.ispartofnumber |
2 |
|
dc.relation.ispartofpages |
113-121 |
|