Показать сокращенную информацию
dc.contributor.author | Дулина, А. М. | |
dc.date.accessioned | 2015-02-18T05:20:59Z | |
dc.date.available | 2015-02-18T05:20:59Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.citation | Дулина А. М. «О троне» («Хатиман гудо:кин») // Вестник НГУ. Серия: История, филология. – 2012. – Т. 11. – Вып. 4. – С. 219-232. – ISSN 1818-7919. | ru_RU |
dc.identifier.issn | 1818-7919 | |
dc.identifier.uri | https://lib.nsu.ru/xmlui/handle/nsu/6480 | |
dc.description.abstract | One of the main sources for reconstruction of the cult of Hachiman, one of the most popular deities in Japan and a guardian of the State and the Emperor, – is the «Admonition for stupid children about Hachiman» («Hachiman gudoukin»). The «Admonition» was written at the beginning of the XIV century by an unknown monk of Iwasimidzu shrine (founded in 859) as a «story about the origin of shrine» (engi). The «Hachiman gudou-kin» consists of two books. The first one is about the Mongol incursion into Japan (1274–1281) and the role of deity Hachiman in rebuffing the Mongol invasion and protection of the State. The second book is devoted to the miracles of merciful Bodhisattva Hachiman | en_EN |
dc.description.abstract | who temporarily transformed into an easier for understanding form– the Japanese Shinto deity – to explain the teaching of Buddha and to protect all the believers. This article contains a translation of the sixth chapter of the first part of the second book – «The Throne». It describes the importance of Hachiman as a second «ancestral deity» (after the deity Amaterasu), who manifests himself in protection of the Emperor and his family, as well as guarding the line of succession to the throne and protecting it from any encroachment. | en_EN |
dc.description.abstract | Одним из важнейших источников реконструкции культа Хатиман, одного из самых почитаемых божеств Японии – охранителя государства и государя – является «Наставление глупым детям о Хатиман» («Хатиман гудо:кин»). «Наставление» написано в начале XIV в. неизвестным служителем святилища Ивасимидзу (основ. 859 г.) в жанре «предания о происхождении святилища» (яп. энги). «Наставление» состоит из двух книг. В центре повествования первой – монгольское нашествие на Японию(1274–1281) и роль божества-охранителя Хатиман в отражении этого нашествия и защите страны. Вторая книга посвящена чудесным деяниям милосердного бодхисаттвы Хатиман, временно перевоплотившегося в более доступной для понимания японцев форме синтоистского божества с целью объяснения учения Будды и защиты всех верующих. В данной статье приведен перевод шестой главы из первой части второй книги– «О троне», где описывается значение Хатиман как второго после богини Аматэрасу «родового божества», которое проявляется в защите императора и его рода, а также охране непрерывности линии наследования трона, защите от«посягательств» на него. | ru_RU |
dc.language.iso | ru | ru_RU |
dc.publisher | Новосибирский государственный университет | ru_RU |
dc.subject | Хатиман | ru_RU |
dc.subject | энги | ru_RU |
dc.subject | «родовое божество» | ru_RU |
dc.subject | «инцидент До:кё:» | ru_RU |
dc.subject | бодхисаттва | ru_RU |
dc.subject | синто-буддийский синкретизм. | ru_RU |
dc.title | «О троне» («Хатиман гудо:кин») | ru_RU |
dc.title.alternative | The throne («Hachiman gudou-kin») | en_EN |
dc.type | Article | ru_RU |