The purpose of the article is the analysis of the process displacements and transformations in public consciousness as result of the correlation rational and irrational. The problem-solving field comprises such problems, as gouing aut for the dichotomy «reasonable – nonreasoable»; an intercoupling the correlation rational and irrational with semantic search for the subject. The аuthor for the first time selects social-information aspect of the correlation of rational and irrational.
Цель статьи – показать возможность анализа соотношения рационального и иррационального в общественном сознании как оператора смещений и превращений. Проблемное поле включает в себя такие проблемы, как выход за рамки дихотомии «разумное – неразумное»; поиск методологического подхода для конкретизации иррационального; поиск новой формулировки исследуемой проблемы соотношения рационального и иррационального; поиск общего основания для сопоставления рационального и иррационального. Новизна авторского подхода в том, что впервые выделяется социально-информационный аспект проблемы соотношения рационального и иррационального.